практичні роботи з хімії


          10 клас
  ПРАКТИЧНА РОБОТА № 1

 РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ЗАДАЧ.

МЕТА: навчитись розпізнавати речовини, здійснювати перетворення, використовуючи     знання хімічної будови та властивостей оксигеновмісних органічних сполук.
 ОБЛАДНАННЯ: штативи з пробірками, спиртівки, пробіркотримачі.
РЕАКТИВИ ТА МАТЕРІАЛИ: тверді речовини: лимонна кислота, глюкоза, сахароза, крохмаль;розчини: етанолу, гліцеролу, оцтової кислоти, глюкози, крохмалю (крохмальний клейстер), купрум (ІІ) сульфату, натрій гідроксиду, йоду;вода дистильована, лакмусовий папір універсальний.
Інструктаж з техніки безпеки
-     перед тим, як узяти реактив, прочитайте етикетку на тарі;
-     насипайте або наливайте реактиви над лотком;
-     наливаючи рідини, тримайте посуд отвором від себе і не спрямовуйте його на сусідів;
-     нагрівайте пробірку поступово та рівномірно над полум’ям, тримаючи під кутом 45º, отвором вбік;
-     під час роботи в кабінеті не пийте воду і не вживайте їжу;

ХІД РОБОТИ

Завдання 1.
Розпізнавання твердих речовин.
-     в чотирьох пронумерованих ємностях містяться тверді речовини – лимонна кислота, глюкоза, сахароза, крохмаль;
-     визначте їхні фізичні властивості (роздивіться, потримайте пальцями, перевірте запах, розчинність у воді);
-     запишіть спостереження;

Назва речовини
Лимонна кислота
Глюкоза
Сахароза
Крохмаль
Фізичні властивості





Завдання 2.
Розпізнавання розчинів речовин.
-     в чотирьох пронумерованих пробірках знаходяться розчини оцтової кислоти, етанолу, гліцеролу та глюкози;
-     за допомогою мінімальної кількості реактивів визначте вміст кожної пробірки;
-     запишіть хід досліду, спостереження;
-     у висновку укажіть номер пробірки та визначений розчин, відповідь обґрунтуйте.
Послідовність
дій
Спостереження
Висновок
Індикаторним
папірцем переві-
римо середовище
розчинів
В одній із пробірок
індикаторний папі-
рець став червоним,
що вказує на кис-
лотне середовище
Водні розчини кислот
змінюють забарвлення
індикаторів. Оже, у 
пробірці __________
2. У три пробірки
внесемо по 1 мл
лугу і 3-4 краплі
купрум (ІІ) суль-
фату. До свіжо-
осадженого осаду
додаємо по 1 мл
розчинів, що
перевіряємо
У двох пробірках
осад розчиняється
і розчин набуває
яскраво-синього
кольору, а в
іншій осад не
розчинився.
Одноатомні спирти не
взаємодіють зі свіжо-
осадженим осадом
Cu(OH)2, отже, у
пробірці, в якій осад
не розчинився, міститься
_______________
3. Обережно
нагріваємо 
дві пробірки
з розчинами
яскраво-синього
кольору

При нагріванні в
одній із пробірок
розчин набуває
оранжево-жовтого
забарвлення, а
згодом в цій про-
бірці випадає
цегляно-червоний
осад.
У пробірці, де випав
осад, міститься,_______
у іншій - ___________

Завдання 3.

 В одержаний клейстер додайте дві-три краплі розведеного розчину йоду.    Що спостерігаємо?
Поява _______________ забарвлення вказує на наявність крохмалю в розчині.
Нагріємо пробірку. Що спостерігаємо?______________________________
Висновок — дія ___________ є якісною реакцією на наявність крохмалю в речовині. При нагріванні крохмалю___________________________


9 клас
Практична робота 5. Виявлення органічних сполук у харчових продуктах
Мета: освоїти основні методи виявлення органічних сполук у харчових продуктах та ознайомитися з основним призначенням їхнього використання.
Реактиви та обладнання (поруч із назвами речовин запишіть відповідні формули): розчини натрій гідроксиду NaOH купрум(ІІ) сульфату CuSO4, глюкози C6H12O6, сахарози C12H22O11, лакмусу, йодна настоянка, відвар рису, кондитерський виріб (із умістом у ньому гліцеролу, наприклад, жувальна гумка, де гліцерол використовують як замінник цукру, солодкі газовані напої, тістечка, де гліцерол (харчова добавка Е442) використовують як стабілізатор або інші харчові продукти з цією харчовою добавкою), розсіл сквашених (маринованих) огірків, штатив із пробірками, нагрівний прилад, пробіркотримач.
3. Заповніть таблицю.
Що робили
Що спостерігали
Дослід 1. Дослідіть, у якій з двох пробірок міститься розчин глюкози, а в якій — сахарози.
У висновку опишіть різницю будови глюкози і сахарози
Добули з NaOH і CuSO4 свіжий купрум (ІІ) гідроксид (синій осад) і добавили його у дві пробірки, гарно струсили
В одній з пробірок утворився розчин блакитного кольору, в іншій — змін не відбулося (осад залишився).
Висновок:Розчин блакитного кольору утворився в пробірці,в якій міститься…..
Дослід 2. Доведіть, що клейстер відвареного рису містить крохмаль.
У висновку обґрунтуйте необхідність споживання крохмалю людиною
До зціженої води з відвареного рису додаємо розчин йодної настойки
Утворився ……    колір досліджуваної суміші.
Висновок: ……
Дослід 3. Дослідіть наявність гліцеролу в кондитерському виробі.
У висновку поясніть, з якою метою у кондитерськи вироби добавляють гліцерол
Добули з NaOH і CuSO4 світлий Cu(OH)2 і додали його до вмісту досліджуваного кондитерського виробу
Спостерігаємо розчин яскраво-блакитного кольору.
Висновок: гліцерол добавляють до кондитерських виробів як .
Дослід 4. Підтвердіть, що у розсолі від сквашених (маринованих) огірків є органічна кислота.
У висновку зазначте, яку функцію у даному випадку виконує кислота
До розсолу додали кілька крапель лакмусу
 Розчин набув кольору.
Висновок: кислота виконує функцію консерванта, який збільшує термін придатності продукту.
4. Сформулюйте висновок. У висновку дайте відповідь на запитання: яка біологічна роль білків, жирів, вуглеводів?

8 клас


Дистанційна практична робота виконана ___ .______________.2020р
Учнем (ученицею) 8 ----класу
________________________________________
(Прізвище, ім’я)
Тема: Практична робота 2
«Дослідження властивостей основних класів неорганічних сполук»
Мета: закріпити знання про хімічні властивості основних класів неорганічних сполук; формувати навички експериментальної роботи з хімічними речовинами та вміння записувати результати спостережень, робити висновки
Обладнання: штатив із пробірками, піпетка, газовідвідна трубка
Реактиви: хлоридна кислота , кальцій карбонат, порошок заліза, розчин натрій або калій гідроксиду, кальцій гідроксиду, натрій хлориду, натрій ортофосфату, арґентум (І) нітрату, кальцій хлориду, натрій карбонату
Завдання: перегляньте відео проведення дослідів і оформіть звіт, давши відповіді на питання.
Правила безпеки:
 Перегляньте відео за посиланням  https://youtu.be/BiuvThAaO18
Хід роботи
 Перегляньте відео за посиланнями та запишіть спостереження і хімічні реакції до дослідів
І. Отримання й хімічні властивості оксидів .
1)      Взаємодія хлоридної кислоти з кальцій карбонатом https://cutt.ly/YyyXhTM (1відео)
Спостереження
-         запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
_____________________________________________________________
-         запишіть рівняння хімічної реакції (урівняйте обов’язково) ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2)      Взаємодія вуглекислого газу з вапняною водою https://www.youtube.com/watch?v=fdlG6UFUezA  https://cutt.ly/ByyXIPi (2відео)

Спостереження
-         запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
__________________________________________________________________________________________________________________________

-         запишіть рівняння хімічної реакції (урівняйте обов’язково)
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІ. Отримання й хімічні властивості нерозчинних основ
Взаємодія хлоридної кислоти з порошком заліза https://cutt.ly/wyyCtPp (у відео звертайте увагу тільки на взаємодію заліза) (3відео)

Спостереження
-         запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
____________________________________________________________________________________________________________________________________
-         запишіть рівняння хімічної реакції (урівняйте обов’язково)
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Взаємодія ферум (ІІІ) хлориду з розчином лугу https://cutt.ly/myyCKZS(4відео)
  
Спостереження
-         запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
____________________________________________________________________________________________________________________________________

-         запишіть рівняння хімічної реакції (урівняйте обов’язково)
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1)                Взаємодія ферум (ІІІ) гідроксиду з розчином хлоридної кислоти https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=M7NgwpkM5T0&feature=emb_logo (5 відео)
Спостереження
-         запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
____________________________________________________________________________________________________________________________________
-         запишіть рівняння хімічної реакції (урівняйте обов’язково)
____________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІІ. Отримання і хімічні властивості солей
Взаємодія солей з утворенням нової солі
1)    Взаємодія натрій хлориду з арґентум (І) нітратом https://cutt.ly/2yyVUBW  (у відео звертайте увагу тільки на взаємодію натрій хлориду) (6 відео)
Спостереження
-         запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
____________________________________________________________________________________________________________________________________
-         запишіть рівняння хімічної реакції (урівняйте обов’язково)
____________________________________________________________________________________________________________________________________
2)    Взаємодія натрій ортофосфату з арґентум (І) нітратом https://cutt.ly/xyyV3bN   (у відео звертайте увагу тільки на взаємодію натрій хлориду) (7 відео)

 
Спостереження
-         запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
__________________________________________________________________
-         запишіть рівняння хімічної реакції (урівняйте обов’язково)
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Взаємодія солей з кислотою
1)    Взаємодія розчину кальцій хлориду з розчином натрій карбонату https://cutt.ly/iyy0lQ8   (у відео звертайте увагу тільки на першу пробірку. У спостереженнях запишіть два рівняння) (8відео)
Спостереження
-         запишіть, яку ознаку реакції ви спостерігали під час досліду;
____________________________________________________________________________________________________________________________________
-         запишіть рівняння хімічної реакції (урівняйте обов’язково)
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________
ЗРОБІТЬ ВИСНОВОК
Оксиди мають такі хімічні властивості:__________________
__________________________________________________
__________________________________________________
Основи мають такі хімічні властивості:_______________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Солі мають такі хімічні властивості: ________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________

8 класс новое

 Лабораторний дослід № 3

Дата: « » р.

ВЗАЄМОДІЯ ХЛОРИДНОЇ КИСЛОТИ З МЕТАЛАМИ

Мета: виявити залежність між активністю металів та їхньою здатністю взаємодіяти з хлоридною кислотою.

Обладнання: штатив із пробірками.

Реактиви: хлоридна кислота, гранульовані зразки металів: цин­ку, олова, міді.

Завдання: виконайте досліди та оформте звіт, заповнивши таблицю.

З правилами безпеки ознайомлений(а) та зобов’язуюсь їх виконувати (підпис)

ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ РОБОТИ

СПОСТЕРЕЖЕННЯ, РІВНЯННЯ РЕАКЦІЙ

I. Взаємодія хлоридної кислоти із цинком

1. Помістіть у пробірку 1–2 гра­нули цинку.

2. Долийте хлоридну кислоту об’ємом 1–2 мл

Рівняння хімічної реакції (якщо вона відбувається)

Zn + 2HCl → ZnCl2 + H2

II. Взаємодія хлоридної кислоти з оловом

1. Помістіть у пробірку 1 грану­лу олова.

2. Долийте хлоридну кислоту об’ємом 1–2 мл

Спостереження Виділення газу.

Рівняння хімічної реакції (якщо вона відбувається)

Sn + 2HCl → SnCl2 + H2

III. Взаємодія хлоридної кисло­ти з міддю

1. Помістіть у пробірку 1 грану­лу міді.

2. Долийте хлоридну кислоту об’ємом 1–2 мл

Спостереження

Реакція не відбувається.

Рівняння хімічної реакції (якщо вона відбувається)

Спостереження

Реакція не відбувається.

Рівняння хімічної реакції (якщо вона відбувається)

 

ЗРОБІТЬ ВИСНОВОК

Хлоридна кислота реагує з металами за умови:_______________________________________

________________________________________________________________________________

Лабораторний дослід № 2

Дата: « » р.

ВЗАЄМОДІЯ ЛУГІВ З КИСЛОТАМИ В РОЗЧИНІ

Мета: закріпити теоретичні знання про властивості основ під час виконання хімічного експерименту, а саме дослі­дити взаємодію розчинів лугів з кислотами; удоско­налювати вміння виконувати хімічний експеримент, робити висновками за результатами спостережень.

Обладнання: штатив із пробірками, піпетки.

Реактиви: хлоридна кислота, розчини натрій гідроксиду, калій гідроксиду, сульфатної кислоти; індикатор фенолфта­леїн (лакмус, метиловий оранжевий, універсальний).

Завдання: виконайте досліди та оформте звіт, заповнивши та­блицю

З правилами безпеки ознайомлений(а) та зобов’язуюсь їх виконувати (підпис)

 

ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ РОБОТИ

СПОСТЕРЕЖЕННЯ, РІВНЯННЯ РЕАКЦІЙ

I. Взаємодія розчину натрій гідроксиду з хлоридною та сульфатною кислотами

1. Налийте в дві пробірки по 1–2 мл розчину натрій гідро­ксиду

Спостереження

Пробірка № 1 після додавання фе­нолфталеїну колір змінився на ма­линовий, а після додавання кисло­ти відбулося знебарвлення розчину.

Пробірка № 2 після додавання фе­нолфталеїну колір змінився на ма­линовий, а після додавання кисло­ти відбулося знебарвлення розчину.

2. Додайте в кожну пробір­ку по 1–2 краплі розчину фе­нолфталеїну або іншого інди­катора.

3. Додайте краплинами до зміни забарвлення: у першу про­бірку — хлоридну кислоту, а в другу — розчин сульфат­ної кислоти

Рівняння хімічних реакцій

Пробірка № 1

NaOH + HCl → NaCl + H2O

Пробірка № 2

2NaOH + H2SO4 → Na2SO4 + 2H2O

II. Взаємодія розчину калій гідроксиду з хлоридною та сульфатною кислотами

1. Налийте в дві пробірки по 1–2 мл розчину калій гідро­ксиду.

2. Додайте в кожну пробір­ку по 1–2 краплі розчину фе­нолфталеїну або іншого інди­катора.

3. Додавайте краплинами до зміни забарвлення: в першу пробірку — хлоридну кисло­ту, а в другу — розчин суль­фатної кислоти

Спостереження

Пробірка № 1 після додавання фенолфталеїну колір змінився на малиновий, а після додаван­ня кислоти відбулося знебарвлен­ня розчину.

Пробірка № 2 після додавання фенолфталеїну колір змінився на малиновий, а після додаван­ня кислоти відбулося знебарвлен­ня розчину.

Рівняння хімічних реакцій

Пробірка № 1

KOH + HCl → KCl + H2O

Пробірка № 2

2KOH + H2SO4 → K2SO4 + 2H2O

 

ЗРОБІТЬ ВИСНОВОК

Довести наявність реакції між розчинами лугів і кислот

можна за допомогою _____, які в ході реакції зміню­ють ________. Тип цієї реакції обміну, нейтралізації.

Практична робота № 3

Дата: « » р.

РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНИХ ЗАДАЧ

Мета: закріпити навички з розв’язування експерименталь­них задач, знання про хімічні властивості основних класів неорганічних сполук, формувати навички пла­нування експерименту й робити висновки

З правилами безпеки ознайомлений(а) та зобов’язуюсь їх виконувати(

 

ПОРЯДОК ВИКОНАННЯ РОБОТИ

СПОСТЕРЕЖЕННЯ, РІВНЯННЯ РЕАКЦІЙ

Завдання 1. Визначення речо­вин

Необхідні реактиви: лакмус або металевий оранжевий, аргентум(I) нітрат, барій нітрат

План експерименту:

1. Щоб визначити натрій хло­рид, необхідно до проб розчи­нів із трьох пробірок додати аргентум(I) нітрат

2. Щоб визначити сульфатну кислоту, необхідно до проб двох розчинів, що залишилися, дода­ти барій нітрат

3. Щоб підтвердити, що в остан­ній пробірці міститься калій гід­роксид, необхідно додати лакмус або метиловий оранжевий

Спостереження

Пробірка № 1 лакмус змінив колір на синій, метиловий оранжевий — на жовтий.

Пробірка № 2 випав осад бі­лого кольору після додавання барій нітрату.

Пробірка № 3 випав білий сир­нистий осад після додавання аргентум(I) нітрату.

Рівняння хімічних реакцій

Пробірка № 1

KOH + лакмус → синій колір; KOH + метиловий оранжевий → жовтий колір.

Пробірка № 2

H2SO4 + Ba(NO3)2 → 2HNO3 ++ BaSO4

Пробірка № 3

NaCl + AgNO3 → NaNO3 ++ AgCl↓

Висновки

У пробірці № 1 міститься

калій гідроксид.

У пробірці № 2 міститься

сульфатна кислота.

У пробірці № 3 міститься

натрій хлорид.

Завдання 2. Отримання речовин

Необхідні реактиви: аргентум(I) нітрат.

План експерименту:

Щоб отримати з купрум(II) хло­риду купрум(II) нітрат, потріб­но до купрум(II) хлориду додати аргентум(I) нітрат.

Спостереження випав білий сирнистий осад.

Рівняння хімічної реакції

CuCl2 + 2AgNO3 → Cu(NO3)2 ++ 2AgCl↓

 

ЗРОБІТЬ ВИСНОВОК

Для розв’язування експериментальних задач на визначен­ня та отримання речовин необхідно використовувати такі теоретичні знання:___________________________




Комментариев нет:

Отправить комментарий